Nyaungshwe (Inle meer)

31 december 2015 - Inle Lake, Myanmar

26 december
Weer een vroegertje vanochtend. En weer lag het ontbijt in een zakje klaar. Dit keer met een warm kopje koffie. Super...
Op de boot, volgepakt met toeristen werden we ook direct verwend met een ontbijt en koffie. De eerste uren is het erg koud, maar voor iedereen zijn er dekens aanwezig. De temperatuur stijgt in de loop van de dag maar de tocht vinden we niet bijster interessant. We varen ver langs de oevers en er gebeurt niet al te veel. Wel is het een enorme relaxte manier van reizen. Voor eten en drinken is gezorgd en de stoelen hangen lekker. Na tien uur arriveren we in Bagan.
We hebben niets gereserveerd en hier blijkt dat alle hotels, hostels en guesthouses volgeboekt zijn in verband met het "volle maanfestival". Dit is voor de mensen hier een groot feest en men trekt massaal naar Bagan. We krijgen de tip om naar het klooster te gaan en daar te slapen. Als we daar gaan kijken blijken we niet de enigen te zijn, die geen slaapplek gevonden hebben..... Mensen kijken ons een beetje vreemd en meewarig aan. We hebben geen matjes of slaapzakken bij ons en het idee om op de harde grond te gaan liggen is toch niet aantrekkelijk. We besluiten dan ook om terug te lopen. Uiteindelijk komen we in een soort opslagkamer van een hotel terecht. Er liggen matrassen. Terwijl we in het dorp wat gaan eten wordt er voor ons een bed opgemaakt en hebben we uiteindelijk een redelijke nacht.

De volgende ochtend zoeken we via internet een beschikbaar hotel... Wanneer ik echter bezig ben om dit te reserveren valt de verbinding weg en komt deze, zoals heel vaak, ook niet meer terug. We nemen daarom een taxi en laten ons bij het hotel afzetten.
We worden hier geweldig ontvangen, mogen direct aanschuiven bij het ontbijt en krijgen een kamer die nog moet worden schoongemaakt, maar we kunnen dan wel al douchen en omkleden..
Daarna huren we e-bikes (elektrische scooters) om de tempels te gaan bezoeken. Het is indrukwekkend. Boven op een tempel zien we de zon weer ondergaan. In het donker rijden we terug naar het hotel en wanneer we nog een kilometer te gaan hebben, wil de e-bike van Marcel niet meer. Hij blijkt nog voor 50 % vol te zijn, dus mogelijk was het toch niet zo slim om door die droge rivierbedding door het losse zand te rijden....

De volgende ochtend blijkt dat we ook in dit hotel niet kunnen blijven. Er wordt echter een ander hotel voor ons geregeld en we worden hier door de zoon van de eigenaar van het hotel naar toe gebracht. We zijn echt onder de indruk van de service van deze mensen. In de auto vertelt hij dat ze in Australië gewoond hebben en dat hij en zijn zus daar gestudeerd hebben. Het hotel hebben ze zelf gebouwd en ze zijn nu een half jaar open. Maar zoals hij zelf zegt, hebben ze geen verstand van " een hotel runnen" Nou, wij vonden dat ze het super doen....
We gebruiken de rest van de ochtend om bustickets naar Kalaw te regelen en de overnachtingen in Kalaw en bij het Inle meer. In de middag gaan we met een taxi naar mount Popa. Onderweg stoppen we om te kijken hoe palmwijn en pindaolie gemaakt wordt. Ook mogen we proeven van allerlei, van palmsuiker gemaakte, snoepjes.
De zonsondergang bij mount Popa was erg mooi, zo ook de rit erheen. Het is weliswaar een bijzondere beleving op boven op de berg te staan, maar de agressieve aapjes, die de berg terroriseren vonden we smerig....

Op 29 december vertrekken we vanuit Bagan in een volgepropt busje naar Kalaw. De rit van 7 uur door de bergen is spectaculair. Aangekomen in Kalaw laten we ons naar ons B&B brengen. We hadden deze op internet gevonden en het blijkt een heerlijke locatie, met maar 5 kamers. We worden hartelijk welkom geheten.
Wel blijkt de elektriciteit uitgevallen te zijn, maar daar wordt hard aan gewerkt. We hebben dan ook goede hoop. Maar helaas, we moeten het even zonder doen. Bij het afscheid nemen, de volgende ochtend, krijgen we dan ook 1000 keer excuses en een deel van ons geld terug.....

We geven aan, dat we een trek willen maken voor 2 dagen. Er wordt druk getelefoneerd, maar we horen, dat het erg druk is en alle gidsen bezet zijn. Uiteindelijk blijkt er toch iemand beschikbaar. Hij komt naar het hotel en we maken afspraken voor de komende 2 dagen.
Het worden 2 enorm leuke dagen, een hoogtepunt tijdens onze reis. We beginnen met een bezoek aan de markt, worden vervolgens naar het beginpunt van de wandeling gebracht en wandelen via leuke dorpjes naar onze overnachting in een klooster. Al onze bagage is hier ook weer, samen met de chauffeur, die tevens een geweldige kok blijkt te zijn. Hij verraste ons zelfs met geflambeerde bananen als toetje bij de avondmaaltijd. Het is allemaal erg goed verzorgd en geregeld.
In het klooster doneert Marcel de meegebrachte schrijfwaren. Deze waren eigenlijk bestemd voor een schooltje, maar ook hier hebben ze op dit moment kerstvakantie. Het is een zeer afwisselende tocht.

Vanmiddag kwamen we aan bij het meer, waar we nogmaals konden genieten van de kookkunsten van onze kok. Ook was er al en boot geregeld voor de 1 uur durende tocht over het meer. We bezoeken onderweg nog een zilversmederij en een toeristenwinkel waar "longneck vrouwen" aan het weven zijn. Erg toeristisch, maar toch bijzonder om te zien.

Wij wensen jullie allemaal een fijne jaarwisseling. We nemen ons voor om wakker te blijven tot middernacht; echter ons dag- nachtritme is zodanig dat we de laatste dagen zelfs Sesamstraat missen......