Terug in Mandalay

25 december 2015 - Mandalay, Myanmar

We hebben heerlijk geslapen op deze fantastische lokatie.
Na het ontbijt staat onze gids met een tuktuk klaar om ons naar het begin van onze trekking te  brengen. We maken een mooie tocht door de omgeving met stops in lokale theehuizen..... Erg lekker. Onze eindbestemming is Pankam, waar we overnachten in een "homestay". Na een heerlijke lunch, maken we aan het einde van de dag met onze gids een tour door het dorp en krijgen we uitleg over de theeplantages en diverse planten en bomen. Ook brengen we een bezoek aan de tempel waar tien jonge monniken in de leeftijd van 5 tot 15 die (niet) luisteren naar het gebrabbel van de hoofdmonnik die met de rug naar ze toe zit. Alle hoofden moeten immers naar Boeddha gericht zijn. Ondertussen delen plaagstoten uit en letten meer op ons dan op het gebed. Het zijn echte kinderen. We leren dat deze monniken arme ouders hebben en daarom in het klooster gaan. Het dorp waar we overnachten is een "Palaung dorp" en daar moet men minimaal twee jaar in een klooster blijven.

De volgende ochtend lopen we nog een rondje door het dorp, genieten een traditioneel ontbijt (rijst met soep en ei) en nemen afscheid van onze gastvrouw. We lopen een mooie route terug naar Hsipaw, waar we een douche nemen en met een taxi terug reizen naar Mandalay. De rit terug was weer een bijzondere ervaring. De chauffeur wist de claxon beter te vinden dan zijn remmen. Inhalen werd links of rechts gedaan, afhankelijk van de beschikbare ruimte.. Al met al kwamen we 6 uur later veilig in Mandalay aan.
We hadden veel langer in het noorden willen blijven, maar andere reizigers, internet en onze reisgids vertellen dat er nog zo veel moois te zien is in Myanmar, dus we gaan door.. Morgen met de boot naar Bagan.

1. Adri ploegmakers:
    25 december 2015
    Jullie verhalen klinken herkenbaar en vertrouwd.
    Leuk om te lezen .Geniet er nog van en nog fijne ( kerst) dagen.
    Groet Jeanne en Adri
  2. Yvonne:
    29 december 2015
    Dat doen jullie goed zeg!!! Mooie verhalen en gaat best lekker zo op jezelf begrijp ik!! Top!
    En inderdaad er is nog veeeeel meeeer moois te zien dus moet je door;) geniet!!!!