Bago

18 december 2015 - Bago, Myanmar

Vanochtend op tijd opgestaan, om te vertrekken naar Bago. We wilden met de trein...... Bij het ontbijt vroeg ik om onze was. Deze hadden we gisterochtend afgegeven. Gisteravond was ie nog niet klaar. Vanochtend dus ook niet. We zien dan ook een jongetje met onze plastic tas naar buiten rennen. We vragen ons af of deze nu nog gewassen moet worden...? Even later komt de jonge dame achter de receptie uitleg geven. De was blijkt nog niet droog en de jongen gaat deze in de droger drogen. Wij testen ons eerste "ZEN" moment en wachten geduldig op onze kleding. Onze treinreis is immers maar voor 2 uur... Na 3 kwartier vraag ik toch maar een keer waar de was blijft. Er wordt druk overlegd en gebeld en een paar minuten later staat het jongetje met onze plastic tas weer in het hotel. Zijn brede smile werkt aanstekelijk. We glimlachen terug en bergen onze was op in onze rugzak. Checken uit en vragen om een taxi. Een ander jongetje gaat mee naar buiten en regelt een taxi die ons naar het treinstation brengt. Hier blijkt dat de eerstvolgende trein pas over ongeveer 2 uur komt. Een taxi-chauffeur vertelt ons dat we beter met de bus kunnen gaan. Deze vertrekken veel frequenter. We zijn sceptisch en bedenken dat het waarschijnlijk niet veel in tijd zal schelen. Echter de opmerking van Marcel, dat we dan in elk geval bezig zijn geeft de  doorslag......
We vertrekken in een taxi naar het busstation wat aan de andere kant van de stad is. Hoewel er verschillende sluipwegen gebruikt worden, blijkt toch dat het ontbreken van verkeerslichten en verkeersregels er voor zorgt dat we potdicht in het verkeer komen te zitten.. Rush hour....
Uiteindelijk komen we iets eerder op het busstation dan de trein zou vertrekken. We worden direct in een busje gezet en vertrekken vrij snel. Na 1 1/2 uur rijden we Bago binnen, waar we worden opgewacht door een paar jongens, die ons mee willen nemen naar een hotel. We hebben echter op internet een ander hotel gezien, net buiten de stad, met zwembad. En hier willen we toch echt heen. We houden voet bij stuk en worden uiteindelijk bij dit hotel afgeleverd...
Het blijkt een goede keuze.
Na een colaatje, garnalen en een duik in het zwembad, worden we opgehaald door een tuktuk waarmee we een tocht gaan maken langs verschillende Pagodes, grote boeddha's en mooie uitzichten.